onsdag den 16. april 2008

Planteliv..

Som biotop har jeg hovedsageligt koncentreret mig om mosefladen, som består af sure organiske stoffer, tørv, som nævnt tidligere, og hvor grundvandet er surt og plantevæksten består af surbundsplanter. Jeg har også bevæget mig ud på selve søbredden, som har en lodret kant og derfor ikke har et plantebælte, som søer og damme normalt har. De planter der gror fra bredden og ud i vandet, har ikke rod i bunden, men flyder, og rødderne hænger frit ned i vandet.


På mine ture har jeg fundet følgende planter:

  • Rævling

  • Spagnum

  • Tyttebær
  • Blåbær

  • Tue-kæruld

  • Hedelyng

  • Tranebær

  • Lyse-siv
  • Almindelig kransemos

Og i selve mosen og på bredden:

  • Kærmysse
  • Porse
  • Knippestar
  • Skjolddrager

Der er sikkert flere, som vi ikke har taget med hjem, men overnstående planter, er dem der dominerer området.

Dværgblåbær vokser 4-5 steder i Danmark og bla. ved Vejlbo Mose. Jeg har ikke fundet dem, men leder videre.

1 kommentar:

Ib Nielsen Birkblad sagde ...

Flot liste over planterne. Der er da ihvertfald mindst en af dem jeg ikke har set nemlig kærmyssen