søndag den 10. februar 2008

Søndag i mosen...

I dag gik jeg en tur ud til min biotop.
Vejret var fantastisk, og der var mange andre, der havde fået samme ide.
Området bliver brugt flittigt som rekreativt område, og ligger meget attraktivt i forbindelse med flere større søer, Ferskvandscentret og Aqua.

Mosen ligger desuden i gå-afstand fra to daginstitutioner, og bruges af skoler ligefra natur og teknik i de yngste klasser til undervisning i biologi på gymnasiet...

Jeg fandt et lille sted væk fra den egentlige sti, og kom derud nogenlunde tørskoet.
Der er en blandet bevoksning, og vi fandt blåbær, brombær, mos af forskellig art, forskellig lyng, fyr- og birketræer, og ting vi ikke umiddelbart kunne identificere.




Vi mødte en pensioneret biologilærer (dvs. han lignede sådan en ;)), som også havde vovet sig af stien, og vi fik en snak om hugorme og bier....

Mens vi snakkede, pegede han over mod den modsatte bred. Der susede en isfugl afsted, orange på maven og klar blå på ryggen. Jeg har aldrig set en isfugl før, og vidste ikke de fandtes lige udenfor min dør.

Det gjorde i sig selv turen til en succes.!!!
(billedet har jeg lånt, da jeg ikke var hurtig nok på aftrækkeren selv....)


Vandet i mosen er meget sort, og det gav i det flotte solskin i dag nogle fine spejlnger.......


Jeg glæder mig til at komme derud en aften eller en morgen hvor mosekonen brygger og der ligger dis
i en flot rød solopgang.....






1 kommentar:

Ib Nielsen Birkblad sagde ...

Det ser ud som et rigtig godt valg af biotop. Dejlig oplevelse med isfuglen.